Η κ. Ράπτη μίλησε για το δυστύχημα στα Τέμπη και την τηλεδιοίκηση στον σιδηρόδρομο.
«Και από την χθεσινή συζήτηση στη βουλή και από τα έγγραφα και τις καταθέσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αποδεικνύεται ότι υπήρχε ένα τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο λειτουργούσε στη Λάρισα. Στο τοπικό αυτό σύστημα μέσα σε έναν χώρο, το οποίο ήταν το «κέντρο επιχειρήσεων». Από το τοπικό αυτό σύστημα μπορούσε κάποιος να δει για 5,5 χιλιόμετρα φεύγοντας από τη Λάρισα την κίνηση του τρένου. Επίσης το σύστημα αυτόματης χάραξης λειτουργούσε από το από τον Νοέμβριο του 2022. Εάν τοπ είχε χρησιμοποιήσει ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποφύγει αυτό το τραγικό δυστύχημα», ανέφερε αρχικά.
Σχετικά με την πειστικότητα των λεγομένων του κ. Καραμανλή στη Βουλή, σχολίασε πως, «όπως καταλαβαίνω, μέχρι και τη βάρδια του σταθμάρχη λειτουργούσε το σύστημα με την αυτόματη χάραξη. Όλον τον προηγούμενο καιρό, οι σταθμάρχες λειτουργούσαν το σύστημα της αυτόματης χάραξης. Όμως όταν ήρθε αυτός ο σταθμάρχης στη βάρδια, που προφανώς ήταν άπειρος, δεν το λειτούργησε αυτόματα αλλά χειροκίνητα. Επίσης καταλαβαίνω ότι από το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν είναι το κεντρικό σύστημα που θα λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2023, από αυτό είχε τη δυνατότητα να δει και να σταματήσει τη λανθασμένη πορεία του τρένου.
Ράπτη: «Οι ευθύνες θα αποδοθούν σε όλους όσοι είχαν τη διαχείριση του συστήματος και έπραξαν ένα λάθος»
Για την εκπαίδευση του σταθμάρχη και την πρόσληψή του, και τις ευθύνες του υπουργείου, επεσήμανε πως, «περίεργος τρόπος για την πρόσληψή του δεν ήταν, άνοιξε η πλατφόρμα, έκανε την αίτηση, από το σύστημα απορροφήθηκε ούτως ώστε να μπει και να πάει να εκπαιδεύει ως σταθμάρχης. Από εκεί και πέρα υπάρχουν τα ερωτήματα, πώς εκπαιδεύτηκε, ποιοι του έδωσαν πιστοποίηση ότι είναι ικανός να λειτουργήσει ένα σύστημα χωρίς να το αλλάξει και να το κάνει χειροκίνητα, πράγμα το οποίο απέφερε το τραγικό δυστύχημα. Υπάρχουν ευθύνες σε αυτούς που έδωσαν τις πιστοποιήσεις, και στη ΡΑΣ η οποία είναι υπεύθυνη για την εκπαίδευση των εργαζομένων στον ΟΣΕ. Άρα από όσους έδωσαν τις πιστοποιήσεις, αλλά και όλους του παραπάνω μέχρι τη ΡΑΣ, από την ανάκριση θα προκύψει και θα αποδοθούν οι ευθύνες, θα ασκηθούν οι διώξεις εναντίον όλων των εμπλεκομένων και θα τιμωρηθούν. Με δικαστικές αποφάσεις και ποινές αυστηρότατες.
Η ευθύνη φτάνει μέχρι το υπουργείο;
Σύμφωνα με την κ. Ράπτη, «η ευθύνη όλων όσων κυβέρνησαν, συμπεριλαμβανομένης της ηγεσίας του υπουργείου του κ. Καραμανλή, είναι ευθύνη πολιτική. Αν ο πολιτικός προϊστάμενος ήλεγξε ή αν είχε τη δυνατότητα να ελέγξει αυτούς οι οποίοι έκαναν όλες αυτές τις κινήσεις και έδωσαν όλες αυτές τις εγκρίσεις».
«Η φράση του κ. Καραμανλή για τη διασφάλιση των μεταφορών, το είχε πει για ένα τοπικό τρένο στο Πήλιο. Αυτό ανέφερε από όσο κατάλαβα. Οι ευθύνες θα αποδοθούν σε όλους όσοι είχαν τη διαχείριση του συστήματος και έπραξαν ένα λάθος, είτε από αμέλεια βαριά κατά τη διάπραξη των καθηκόντων τους», συμπλήρωσε.
Ζαχαριάδης: «Προφανώς δεν παραδώσαμε τον τέλειο σιδηρόδρομο – Με έπεισε ο κ. Σπίρτζης»
Με τη σειρά του ο κ. Ζαχαριάδης τοποθετήθηκε σχετικά με το ίδιο ζήτημα.
«Το ότι δεν γνωρίζουμε τι σημαίνει τηλεδιοίκηση νομίζω μας αδικεί. Είναι κοινή λογική για το τι σημαίνει. Η τηλεδιοίκηση είναι η ικανότητα να διοικείς από μακριά. Ο πίνακας χάραξης 8 χιλιομέτρων δεν είναι τηλεδιοίκηση είναι ένα τοπικό σύστημα όπως είπε και η κ Ράπτη. Το ερώτημα είναι, γιατί το κέντρο τηλεδιοίκησης 170 χλμ εμβέλεια δεν λειτουργούσε από το 2019; Γιατί είχε σταματήσει να λειτουργεί. Δεν έγινα ειδικός στα τρένα, ούτε έγινα στις λοιμώξεις στον κορωνοϊό, δεν μου αρέσει να το παίζω φωτισμένος και παντογνώστης. Ας μείνουμε σε 5 πράγματα να μπορούμε να συνεννοηθούμε», τόνισε αρχικά.
Για το αποτέλεσμα της χθεσινής συζήτησης στη Βουλή, ο κ. Ζαχαριάδης ανέφερε πως «επιτέλους ξεκινά μία συζήτηση, εμείς από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι θα είμαστε παρόντες στον δημόσιο διάλογο, μάλιστα αναζητούσανε τον κ. Σπίρτζη, βγήκε στην τηλεόραση. Μετά από 3 βδομάδες βγήκε και αρμόδιος υπουργός ο κ. Καραμανλής. Δεν είναι εύκολη διαδικασία, ούτε της απόδοσης ευθυνών ούτε του απολογισμού του τι έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Ως ΣΥΡΙΖΑ, μέσω του Αλέξη Τσίπρα που μίλησε στο MEGA, ανέλαβε τη δική του ευθύνη».
Για τον κ. Σπίρτζη σχολίασε: Δεν νομίζω ότι στη παρούσα φάση αυτό που προέχει είναι το αυτομαστίγωμα. Δηλαδή το να βγαίνει κάποιος που ήταν υπουργός πριν από 4 χρόνια και να πει ότι φταίει για όλα αυτός. Νομίζω ότι ο κ. Σπίρτζης κατάφερε, με έπεισε, να παρουσιάσει τι παρέλαβε και τι παρέδωσε. Εγώ έχω πειστεί ότι το 2019 ήταν πιο ασφαλές πιο σύγχρονο και πιο αξιόπιστο το σύστημα σε σχέση με το οποίο παρέλαβε το 2015. Δεν είναι το τέλειο. Για το τι έγινε θα το βρουν οι πραγματογνώμονες. Προφανώς δεν παραδώσαμε τον τέλειο σιδηρόδρομο, προφανώς υπήρχαν ελλείψεις, πράγματα που έπρεπε να έχουν γίνει διαφορετικά. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι από το 2019 και μετά τα στάνταρ ασφάλειας, το λιγότερο προσωπικό».
Σαουλίδης: «Υπάρχουν ευθύνες και είναι κρίσιμο να αποδοθούν όπως ακριβώς είναι – Ο κ. Καραμανλής “κόλλησε” αμνησία από τον κ. Μητσοτάκη»
Ο κ. Σαουλίδης αναφέρθηκε στο επίπεδο του δημόσιου διαλόγου, αλλά και στις ευθύνες του δυστυχήματος.
«Δυστυχώς, το επίπεδο του δημόσιου διαλόγου που επικρατεί τις τελευταίες μέρες δεν ικανοποιεί σε καμία περίπτωση τις οικογένειες των θυμάτων αλλά και την ελληνική κοινωνία, η οποία είναι γεμάτη λύπη, θυμό αλλά και οργή. Νομίζω ότι το πολιτικό δυναμικό της χώρας θα έπρεπε να αντιμετωπίσει αυτή την περίπτωση με τον ανάλογο σεβασμό και όχι να μπαίνουμε σε μία κοκορομαχία για τα τρένα, Υπάρχουν ευθύνες και είναι κρίσιμο να αποδοθούν έτσι όπως ακριβώς είναι. Υπάρχον ερωτήματα που δεν απαντήθηκαν και χθες. Η σύμβαση 717 υπογράφηκε το 2014 είχε δυο χρόνια περίοδο ολοκλήρωσης. Και φτάσαμε στο 2023 και δεν έχει ολοκληρωθεί»,
»Αποκαλύφθηκε χθες ένα έγγραφο από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας προς τον υπουργό Μεταφορών, κ. Καραμανλή με το οποίο αναδείκνυε τις ευθύνες των υπηρεσιακών στελεχών εκείνης της περιόδου για τις καθυστερήσεις που υπήρχαν στην ολοκλήρωση αυτής της σύμβασης. Ο κ. υπουργός «κόλλησε» από τον πρωθυπουργό, την αμνησία την έλλειψη γνώσης. Δεν γνωρίζει ο πρωθυπουργός, ο υπουργός, πώς θα μπορέσει ο πολίτης να εμπιστευθεί το πολιτικό σύστημα;», δήλωσε.
Έχουμε τελικά τηλεδιοίκηση;
Σύμφωνα με τον κ. Σαουλίδη, «τηλεδιοίκηση δεν έχουμε, εάν είχαμε θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα. Εάν είχαν προμηθευτεί και εφαρμοστεί αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα, οι συρμοί των τρένων θα είχαν σταματήσει, δεν θα είχαν ξεκινήσει καν. Υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες.
Πρέπει να μπουν σε λειτουργία τα τρένα;
«Έχω δηλώσει πως δεν πρέπει να μπουν σε λειτουργία τα τρένα. Θα μπει ο πρωθυπουργός αύριο στο πρώτο δρομολόγιο; Θα μπει σύσσωμη η ελληνική κυβέρνηση; Πως ζητάνε από τον ελληνικό λαό να μπει στο τρένο; Εκτός και αν το κάνουν σαν τον δακτύλιο. Τις μονές μέρες μόνο θα ανεβαίνουν και τις ζυγές μέρες μόνο θα κατεβαίνουν από Θεσσαλονίκη. Είναι πρόταση αλλά δεν είναι λύση. Το τρένο είναι ένα ασφαλές μέσο για τον λαό, για τον εργαζόμενο. Ας δούμε σε τι κατάσταση ήταν ο ΟΣΕ τελευταία 15 χρόνια. Ποιός οδήγησε στην μείωση των ελλειμάτων των σιδηρόδρομων και ποιος έκανε επενδύσεις τα τελευταία 15 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Σαουλίδης.
«Αν κάτι μπορούμε να πούμε με σιγουριά, είναι ότι η ΝΔ είναι η παράταξη που βλέπει τα τρένα να περνούν. Να επανέλθει έλεγχος στο ελληνικό δημόσιο μέχρι να βρεθεί ένας καινούριος στρατηγικός επενδυτής. Θα πρέπει να υπάρξει προσαρμογή της λειτουργίας της ΡΑΣ με τα ευρωπαϊκά πλαίσια, να υπάρξει αξιολόγηση κλαι διαφάνεια στο προσψπικό για να αποφύγουμε πράξεις που έφεραν την χώρα σε μία τέτοια δύσκολη συγκυρία – τις πράξεις της κινητικότητας και των ορίων ηλικίας. πρέπει να γίνουν συγκεκριμένα πράγματα», κατέληξε.
Για την ψυχολογική στήριξη των οικογενειών και των τραυματιών του μοιραίου τρένου, η κ. Ράπτη ανέφερε πως, «υποστηρίζονται 31 οικογένειες, και έχουν ήδη συνομιλήσει με τους 244 επιβαίνοντες, ειδικοί ψυχολόγοι τόσο από τη γραμμή 10306 όσο και 24 κλινικές – κέντρα ψυχικής υγείας που λειτουργούν προκειμένου οποιοσδήποτε θέλει να πάρει ψυχολογική υποστήριξη».
Πηγή