Για να καταφέρουν χιλιάδες δρομείς να τρέξουν, να τερματίσουν και κυρίως να ευχαριστηθούν τη διοργάνωση χρειάζεται από πίσω να υπάρχει μία «καλοκουρδισμένη μηχανή» που αποτελείται από πολλούς ανθρώπους και ένα λεπτομερές πρόγραμμα. Ο τεχνικός διευθυντής του κορυφαίου αγώνα εξηγεί πως το δυσκολότερο κομμάτι είναι ο συντονισμός όλων εκείνων των γραναζιών της μηχανής, των μικρών και μεγάλων πραγμάτων που κάνουν τη διοργάνωση τη μεγαλύτερη της Ελλάδας και μία από τις πιο ξεχωριστές του κόσμου:
«Το πιο δύσκολο κομμάτι σε αυτό το εγχείρημα που λέγεται Μαραθώνιος είναι ο συντονισμός όλων όσων πρέπει να γίνουν, για να μπορέσει να διεξαχθεί ο αγώνας σε αυτή τη δύσκολη διαδρομή και να καταλήξει στο πιο όμορφο στάδιο του κόσμου, το Παναθηναϊκό στάδιο. Στην Αθήνα έχουμε 42.195 μέτρα αγωνιστικό χώρο, πράγμα μεγαλειώδες.
Όλο αυτό ξεκινάει πολύ νωρίτερα από τη μέρα του αγώνα. Με δεδομένο την αγωνιστική δυσκολία της διαδρομής, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την οργανωτική της δυσκολία. Πάνω σε αυτή τη διαδρομή θα πρέπει να γίνουν όλα. Να μεταφερθούν οι αθλητές στην αφετηρία, να επιστρέψουν τα 425 λεωφορεία, να περάσουν τα φορτηγά με τον ιματισμό των δρομέων, να μετακινηθεί τεράστιος αριθμός ανθρώπων της διοργάνωσης (στελέχη του αγωνιστικού τομέα, διασώστες, γιατροί, ένστολοι και προπάντων οι εθελοντές μας) και οχήματα της διοργάνωσης (ασθενοφόρα, περιπολικά, γερανοί, οχήματα υποστήριξης), να γίνουν 8 παιδικοί αγώνες στους Δήμους της διαδρομής, να γίνει ο αγώνας του Μαραθωνίου και σε μέρος της διαδρομής τα 5χλμ και 10χλμ. Όλα αυτά σε έναν δρόμο!
Το αγωνιστικό διήμερο ξεκινάει, το Σάββατο, με τον αγώνα δρόμου 5χλμ, στον οποίο παίρνουν μέρος 25 χιλιάδες δρομείς με 17 μπλοκ εκκινήσεων και ακολουθεί ένας άλλος αγώνας, ο φοιτητικός, που τρέχουν ακόμη 3.000 άτομα περίπου. Όλοι αυτοί οι δρομείς θα τερματίσουν στο στάδιο το οποίο παρότι είναι το πιο όμορφο και πιο ιστορικό στάδιο του κόσμου έχει δύσκολες προσβάσεις. Στη συνέχεια θα πρέπει αφού τερματίσουν, να πάρουν το μετάλλιό τους, να πάρουν τις τροφοδοσίες, ισοθερμική κουβέρτα όσοι χρειαστούν και να καταλήξουν να παραλάβουν τα ρούχα τους. Το ίδιο ισχύει για όλους τους αγώνες, πράγμα περίπλοκο.
Αφού περάσει το απόγευμα του Σαββάτου, έρχεται η ώρα για την κυρίως γιορτή. Ξεκινάμε από τις 4 το πρωί να ετοιμάσουμε τις υποδομές, ώστε στις 05:30 να ξεκινήσει το πρώτο λεωφορείο από τα συνολικά 425, που θα φεύγουν από 6 σημεία, το οποίο θα κατευθύνεται προς τον Μαραθώνα. Αφού φτάσουν εκεί θα τους περιμένουν 12 μεγάλα φορτηγά (13,60μ) ένα για κάθε μπλοκ εκκίνησης, ώστε εκεί να αφήσουν τον ιματισμό τους. Αυτά τα φορτηγά θα πρέπει να φύγουν μέσα από τη μαραθώνια διαδρομή και να καταλήξουν στο Ζάππειο.
Να πούμε εδώ ότι μόλις περάσουν τα φορτηγά σε κάθε δήμο γίνονται παιδικοί αγώνες που ολοκληρώνονται 15 λεπτά πριν φτάσει ο πρώτος δρομέας του Μαραθωνίου.
Ενώ δίνεται η πρώτη εκκίνηση στις 9, και για τα επόμενα 45 λεπτά δίνονται εκκινήσεις, ταυτόχρονα στην Αθήνα έχει ξεκινήσει άλλος ένας αγώνας, τα 10χλμ, με 15 χιλιάδες δρομείς, ενώ λίγο πριν φτάσει ο πρώτος δρομέας του μαραθωνίου, θα γίνει ο παιδικός αγώνας με 1200 συμμετοχές. Ακολουθεί ένας ξεχωριστός αγώνας με 500 παιδιά από τα Special Olympics για να διασκεδάσουν όλοι και να μάθουν τα παιδιά να αγαπούν το τρέξιμο. Όλοι, βέβαια, τερματίζουν μέσα στο Καλλιμάρμαρο. Αμέσως μετά πρέπει να ετοιμαστούν όλα για να υποδεχτούμε τον μεγάλο νικητή και έπειτα όλους όσοι τερματίζουν.
Όλο αυτό το απολαμβάνεις μόλις τελειώσει. Έχεις κάνει τον μεγαλύτερο αγώνα που γίνεται στην Ελλάδα! Είναι ένας αγώνας που όλοι οι μαραθωνοδρόμοι πρέπει να τρέξουν έστω μια φορά στη ζωή τους, είναι ένα προσκύνημα, ένας πόθος, μια εμπειρία».
Το πιο ξεχωριστό κομμάτι της διαδρομής, είναι χωρίς αμφιβολία ο τερματισμός μέσα στο εμβληματικό Παναθηναϊκό Στάδιο όπου και πολλοί στόχοι ή όνειρα ζωής εκπληρώνονται. Ο Δημήτρης Χαλβατζάρας έχει σταθεί αρκετά τυχερός ώστε να μπορέσει να δει με τα μάτια του την πραγματική ευτυχία ανθρώπων που πέτυχαν το θεωρητικώς “αδύνατο” και που απέδειξαν στον εαυτό τους πόσο δυνατοί είναι. Ο ίδιος, ξεχωρίζει μία μοναδική ιστορία από τον επετειακό 40ό Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας: «Είναι συγκινητικός ο τερματισμός, είναι κάτι μοναδικό. Βλέπεις πολλούς δρομείς που μπορεί να μην έχει εξοπλιστεί ή να μην έχει ενημερωθεί κατάλληλα αλλά τερματίζει. Πέρυσι, για παράδειγμα, συγκινήθηκα με έναν πολύ ξεχωριστό τερματισμό. Στον τερματισμό του μαραθωνίου συναντήθηκαν ένας δότης μυελού των οστών με τον λήπτη. Ο άνθρωπος που έδωσε ζωή σε έναν άλλο, ο δότης, τον περίμενε και τερμάτισαν μαζί, χέρι-χέρι. Αυτό ήταν το πιο συγκλονιστικό που έχω ζήσει εγώ. Αυτό είναι ο μαραθώνιος εδώ! Φυσικά, έχω ζήσει και πάρα πολλές προτάσεις γάμου μετά τον τερματισμό!».
Η στιγμή για τη μεγάλη αθλητική γιορτή της Αθήνας πλησιάζει και ο τεχνικός διευθυντής του Μαραθωνίου τονίζει πως όλες οι προετοιμασίες πηγαίνουν καλά και πως θα είναι όλα πανέτοιμα για να υποδεχθούν τους δρομείς στο Καλλιμάρμαρο, με την ελπίδα να δούμε ένα νέο ρεκόρ τερματισάντων: «Όλα πηγαίνουν καλά, είμαστε σε καλό δρόμο. Οι προμήθειες έχουν προχωρήσει, οι υποδομές έχουν σχεδιαστεί. Είμαστε στο στάδιο της υλοποίησης και από τις 4 Νοεμβρίου ξεκινάμε να φτιάχνουμε τις υποδομές, να στήσουμε την αφετηρία στον Μαραθώνα, στο παναθηναϊκό στάδιο τις τέντες, όλα αυτά που χρειάζεται να κάνουμε ώστε να γίνει μια τέλεια διοργάνωση. Είμαστε έτοιμοι και περιμένουμε να κάνουμε ρεκόρ δρομέων που θα τερματίσουν και θα νιώσουν την ευτυχία του “Τα κατάφερα”».//Α.
Πηγη