Χωρίς διόδια οι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα – Πώς θα πληρώνουμε

    Αναφορά στο σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης που θα σημάνει το τέλος των υφιστάμενων διοδίων έκανε ο ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης

    Στις καινοτόμες πρακτικές που δημιουργούν υπεραξία στα μεγάλα έργα υποδομών αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης εκπροσωπώντας την κυβέρνηση στο 1ο Συνέδριο Καινοτομίας που διοργάνωσε η Θερμοκοιτίδα Επιχειρήσεων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης «Τhinc Innovation Forum – Ανάπτυξη οικοσυστήματος καινοτομίας στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης», στην Ξάνθη.

    Ειδική αναφορά έκανε μεταξύ άλλων στο σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης που ήδη εφαρμόζεται στην Ολυμπία Οδό και θα επεκταθεί στα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων.

    Όπως ανέφερε ο κ. Γιώργος Καραγιάννης, μία καινοτομία «αποτελεί ο ενιαίος πομποδέκτης και το πλάνο αναλογικής χρέωσης διοδίων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή όσον αφορά τη χιλιομετρική αποζημίωση στην Ολυμπία Οδό».

    Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα αναλογικής χρέωσης, με το οποίο οι οδηγοί θα χρεώνονται με βάση τα χιλιόμετρο που διανύουν αποτελεί έργο με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και έχει χρονικό όριο για την εφαρμογή του το 2025.

    Πώς θα λειτουργεί το σύστημα

    Όπως έχουμε αναφέρει σε μια σειρά άρθρων μας, το νέο σύστημα θα καταργήσει τα διόδια -τουλάχιστον υπό τη μορφή που έχουν σήμερα- και θα σημάνει τη χρέωση με βάση της διανυόμενη απόσταση.

    Το έργο αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα «ελεύθερης ροής» (free flow) στους αυτοκινητοδρόμους, όπου δεν θα υπάρχουν σταθμοί διοδίων.

    Αυτό θα διασφαλίσει ότι στα ταξίδια δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, μιας και τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων και ταυτόχρονα δεν θα σχηματίζονται ουρές πριν από τους σταθμούς.

    Για τα επιβατικά αυτοκίνητα, θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδό/έξοδό τους στον/από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου ή αντίστοιχη χρέωση, ανάλογα με την απόσταση που διένυσαν. Με βάση τον σχεδιασμό, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.

    Το παράδειγμα της Ολυμπίας Οδού

    Σήμερα, η χιλιομετρική χρέωση λειτουργεί αποκλειστικά στην Ολυμπία Οδό, και τα στοιχεία δείχνουν ότι η χρέωση των οδηγών είναι έως και 76% χαμηλότερη.

    Οι οδηγοί το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να προμηθευτούν τον πομποδέκτη της εταιρείας, ο οποίος διαβάζεται από ηλεκτρονικές πύλες με αισθητήρες που έχουν εγκατασταθεί στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητοδρόμου. Το όχημα πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.

    Σε περίπτωση που το όχημα εξέλθει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, τότε πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διανύθηκε.

    Πηγή:iefimerida.gr