Συνεχίζονται οι εργασίες κατασκευής ενός υποβρύχιου τούνελ στη Νορβηγία που όταν ολοκληρωθεί θα αναδειχθεί σε ένα από τα κορυφαία έργα παγκοσμίως.
Αποφασισμένη να μειώσει κατά το ήμισυ τον χρόνο που απαιτείται για το ταξίδι από το νότιο στο βόρειο τμήματα της -και το αντίστροφο- είναι η Νορβηγία μέσω ενός φαραωνικού έργου που ενώνει τα φιόρδ, καταργώντας τις πολυάριθμες χρήσεις φερυ μποτ.
Ειδικότερα, πρόκειται για ένα «παζλ» έργων υποδομής που περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- συμβατικά τούνελ, οδικές γέφυρες, εργασίες αναβάθμισης του υφιστάμενου οδικού άξονα E39, αλλά και υποβρύχιων τούνελ.
Τμήμα του πρότζεκτ αποτελεί και το E39 Rogfast, ένα υποβρύχιο οδικό τούνελ μήκους 27 χλμ. που αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό κατασκευή μεταξύ των δήμων Randaberg και Bokn, και μόλις ολοκληρωθεί θα αποτελέσει το μακρύτερο υποθαλάσσιο τούνελ παγκοσμίως.
Επιπροσθέτως, με μέγιστο βάθος 392 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας θα είναι και το βαθύτερο στον κόσμο, ενώ εκτιμάται ότι θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως και 13.000 αυτοκίνητα την ημέρα, μειώνοντας τη διάρκεια ταξιδιού για το Stavanger-Bergen κατά περίπου 40 λεπτά.
Πρόκειται δια δύο δίδυμες σήραγγες με διάμετρο 10,5 μ., δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και εξόδους ανά 250 μέτρα που θα εξασφαλίσουν εύκολη απομάκρυνση από το τούνελ σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης. Παράλληλα, θα υπάρχει και κυκλικός κόμβος στη μέση του τούνελ μέσω του οποίου θα παρέχεται πρόσβαση στο νησί Kvitsøy.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρότζεκτ εγκρίθηκε τον Μάιο του 2017 από τη νορβηγικό κοινοβούλιο, με αρχικό στόχο να είναι έτοιμο έως και το 2026. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 1,73 δισ. ευρώ, με χρηματοδότηση τόσο από την κυβέρνηση όσο και από δάνειο που θα εξοφλείτο μέσω διοδίων.
Στα τέλη Νοεμβρίου του 2020, το κόστος του έργου αυξήθηκε στα 2,55 δισ. ευρώ, με την κυβέρνηση να αποφασίσει την αύξηση του ποσού που θα χορηγούσε για την ολοκλήρωση του έργου. Πλέον, ο στόχος είναι το έργο να είναι έτοιμο το 2033.
Σημειωτέον ότι το συνολικό πρότζεκτ πλήρους αναβάθμισης του νορβηγικού τμήματος της διαδρομής E39 (Trondheim-Kristiansand) περιλαμβάνει και πλωτά τούνελ σε βάθος 30 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και θα ενώνουν αρκετά φιόρδ όπου δεν μπορούν να «γεφυρωθούν» με συμβατικές μηχανικές λύσεις
Τέλος, υπό κατασκευή βρίσκεται ένα ακόμα τεράστιο υποθαλάσσιο τούνελ, μήκους 18 χλμ. που θα ενώσει τη Γερμανία με τη Δανία. Θα εξυπηρετεί τόσο αυτοκίνητα όσο και τρένα, ενώ θα είναι έτοιμο το 2029.
Πηγή:iefimerida.gr