17 Δεκεμβρίου 1903, 10:35 π.μ.
Kill Devil Hills, Kitty Hawk
Βόρεια Καρολίνα, Η.Π.Α.
Η πρώτη πτήση αεροσκάφους.
Η πιο σημαντική ημερομηνία στην ιστορία της αεροπορίας.
Δύο αδέρφια από το Ντέιτον του Οχάιο, ο Όρβιλ και ο Γουίλμπουρ Ράιτ εργάζονταν από το 1899 για την ανάπτυξη μίας μηχανής ικανής να πετάξει.
Ξεκίνησαν με χαρταετούς και ανεμόπτερα προτού προχωρήσουν σε ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη. Την ιστορική εκείνη ημέρα πραγματοποίησαν την πρώτη επιτυχή πτήση ενός επανδρωμένου, μηχανοκίνητου, ελεγχόμενου αεροπλάνου.
Ο Όρβιλ βρισκόταν στα χειριστήρια του Flyer, ενώ ο Γουίλμπουρ έτρεχε στο πλάι, σταθεροποιώντας τη δεξιά πτέρυγα. Ενάντια στον αντίθετο άνεμο με ταχύτητα 27 μιλίων την ώρα (12 μέτρα ανά δευτερόλεπτο), το αεροπλάνο πέταξε 120 πόδια (36,6 μέτρα) για 12 δευτερόλεπτα.
Τρεις ακόμη πτήσεις πραγματοποιήθηκαν εκείνη την ημέρα, με τα αδέρφια να εναλλάσσονται ως πιλότοι. Ο Γουίλμπουρ έκανε την τελευταία πτήση, καλύπτοντας 852 πόδια (263,7 μέτρα) για 59 δευτερόλεπτα.
Το Flyer υπέστη ελαφρά ζημιά κατά την προσγείωση, αλλά πριν μπορέσει να επισκευαστεί για την επόμενη πτήση μία ριπή ανέμου ανέτρεψε το αεροπλάνο και προκάλεσε μεγαλύτερη ζημιά. Δεν πέταξε ποτέ ξανά.
Το Wright Flyer ήταν ένα διπλάνο και ο πιλότος ξάπλωνε πρηνής στη μέση της κάτω πτέρυγας, σε μία συρόμενη «κούνια». Γλιστρούσε αριστερά και δεξιά έτσι ώστε να μπορεί να μετατοπίζει το κέντρο βάρους. Είχε μήκος 21 πόδια και 1 ίντσα (6,426 μέτρα) με άνοιγμα φτερών 40 πόδια και 4 ίντσες (12,293 μέτρα) και συνολικό ύψος 9 πόδια και 3 ίντσες (2,819 μέτρα).
Τροφοδοτούνταν από έναν υδρόψυκτο 4κύλινδρο εν σειρά κινητήρα βενζίνης 201,06 κυβικών ιντσών (3,30 λίτρα), ο οποίος απέδιδε 12 ίππους στις 1.025 R.P.M. Ο κινητήρας κατασκευάστηκε από τον μηχανικό του Ράιτ, τον Τσάρλι Τέηλορ. Το καύσιμο τροφοδοτείται από μία δεξαμενή διά βαρύτητας και ήταν τοποθετημένη κάτω από το πρόσθιο άκρο του άνω πτερυγίου. Η συνολική χωρητικότητα καυσίμου ήταν 22 ουγγιές (0,65 λίτρα).
Χρησιμοποιώντας αλυσίδες, οδοντωτούς τροχούς και κινητήριους άξονες, ο κινητήρας περιέστρεφε δύο ξύλινες προπέλες σταθερού βήματος σε αντίθετες κατευθύνσεις στις 350 R.P.M. Οι προπέλες είχαν διάμετρο 8 πόδια και 6 ίντσες (2.591 μέτρα) και ήταν τοποθετημένες στις πίσω άκρες των φτερών.
Το 1928, το Wright Flyer στάλθηκε στην Αγγλία όπου εκτέθηκε στο Μουσείο Επιστημών στην Exhibition Road, στο Λονδίνο. Επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1948 και τοποθετήθηκε στη συλλογή του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν.
Το πρώτο αεροπλάνο των αδελφών Ράιτ πέταξε συνολικά 1 λεπτό και 42,5 δευτερόλεπτα και ταξίδεψε 1.472 πόδια (448,7 μέτρα).
Ο Γουίλμπουρ Ράιτ πέθανε από τυφοειδή πυρετό το 1912. Ο Όρβιλ Ράιτ συνέχισε να πετάει μέχρι το 1918. Υπηρέτησε ως μέλος της Εθνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής Αεροναυπηγικής (NACA, προκάτοχος της NASA) για 28 χρόνια. Πέθανε το 1948.
Πηγή: Facebook σελίδα “Παλιές αναμνήσεις”
















