Η Λίνα Μενδώνη, υπουργός Πολιτισμού, φιλοξενήθηκε στο Buongiorno.

Η υπουργός Πολιτισμού μίλησε για τον Βράχο της Ακρόπολης.

«Αυτός ο χώρος που βρισκόμαστε – μέχρι τον ανελκυστήρα – είναι ένας χώρος που τον ξέρει ο κόσμος και από εκεί και πέρα είναι ένας δρόμος που ξανανοίγει μετά από πολλά χρόνια για τους επισκέπτες. Σήμερα (σ.σ. χθες) γίνονται τα εγκαίνια, η απόδοση αυτής της διαδρομής στον κόσμο. για πολλά χρόνια ήταν κλειστό, είναι η διαδρομή της βόρειας κλιτύος, δηλαδή της βόρειας πλευράς της Ακρόπολης. Υπάρχουν διάφορα μνημεία, μικρότερα ή μεγαλύτερα, πχ η Κλεψύδρα, το Μυκηναϊκό τείχος, το Ιερό της Αφροδίτης και του Έρωτα. Είναι η διαδρομή που ενώνει την Ακρόπολη – τον βράχο – με την σημερινή Πλάκα και οδηγεί στα Αραιωτικά. Ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης είχε πάνω πάντα ένα μικρό πωλητήριο, αλλά δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στην ζήτηση των επισκεπτών. Έτσι μετά από μεγάλη προσπάθεια – γιατί δεν είναι εύκολο στον χώρο της Ακρόπολης με την ευαισθησία που έχει – να μπορέσεις να φτιάξεις κάτι καινούριο. Μετά από 4 χρόνια ανοίγει σήμερα το πωλητήριο το οποίο διαχειρίζεται ο Οργανισμός Ανάπτυξης και Διαχείρισης Πολιτιστικών Πόρων προκειμένου να εξυπηρετήσει την ζήτηση σε κάτι αναμνηστικό που θα θέλει να πάρει κάποιος», είπε αρχικά η κ. Μενδώνη.

«Όταν μιλάμε για Δημοκρατία πρέπει να είναι προσβάσιμα για όλους τα πολιτιστικά αγαθά»

Στην συνέχεια η κ. Μενδώνη μίλησε για την ενασχόλησή της με το κομμάτι του Πολιτισμού.

«Όποιος είναι σε αυτή την θέση του υπ. Πολιτισμού και έχει σπουδάσει το αντικείμενο είναι σε θέση να καταλάβει τις ανάγκες της υπηρεσίας, τους ανθρώπους οι όποιοι επέλεξαν να υπηρέτησαν τον χώρο της Επιστήμης της Αρχαιολογίας και της Πολιτιστικής Διαχείρισης οπότε τα πράγματα γίνονται πολύ πιο εύκολα και από τις δύο πλευρές. Θεωρώ θετικό και ο κάθε πολίτης πρέπει να ασχολείται με την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Τώρα, το πώς βλέπει κάνεις την προστασία, πώς την διαχειρίζεται, το πώς μπορεί να εργαλειοποιεί την πολιτιστική κληρονομιά, αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα που κατά περίπτωση το αντιμετωπίζουμε», επεσήμανε.

Για τα προβλήματα που έχουν αντιμετωπίσει επισκέπτες και εργαζόμενοι στην Ακρόπολη, η κ. Μενδώνη είπε: «Ο ανελκυστήρας είναι ένα μηχάνημα το οποίο λειτουργεί από τον Δεκέμβριο του 2020. Τότε, είχε ξεσηκωθεί θύελλα ότι βάζουμε τσιμέντο στην Ακρόπολη, την καταστρέφουμε. Είναι περίπου οι ίδιοι άνθρωποι που σήμερα διαμαρτύρονται γιατί το μηχάνημα χάλασε. Το μηχάνημα χάλασε γιατί α) είναι ένα μηχάνημα, β) οι προδιαγραφές την εποχή εκείνη ήταν για περίπου 400 διαδρομές. Σήμερα οι διαδρομές αυτές είναι περίπου 4.000. Επομένως η χρήση του, έγινε κατάχρηση. Το να αλλάξει η καμπίνα δεν είναι κάτι εύκολο, είναι ειδικών προδιαγραφών, είναι ανελκυστήρας πλαγιάς, κάνει δύο γωνίες στα 33 δευτερόλεπτα. Έπρεπε να προσαρμόσουμε το μηχάνημα με τον βράχο και όχι να καταστρέψουμε τον βράχο. Επομένως η αλλαγή του ανελκυστήρα μπορεί να κρατούσε 5-6 μήνες. Παρέμεινε κλειστός για 3 εβδομάδες γιατί είχε πάθει πολύ σημαντική βλάβη, ήρθαν 2 φορές από την κατασκευαστική να το αλλάξουν και είχε ανάγκη σοβαρών ανταλλακτικών. Η προσβασιμότητα είναι στον πυρήνα της Δημοκρατίας. Όταν μιλάμε για Δημοκρατία πρέπει να είναι προσβάσιμα για όλους τα πολιτιστικά αγαθά. Αυτό το κάνει πράξη η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη. Μην είμαστε τόσο υποκριτές λοιπόν».

Για τις τουαλέτες: «Οι τουαλέτες είναι μια μεγάλη ιστορία στην Ακρόπολη. Δεν είναι βρώμικες. Η Ακρόπολη έχει ένα μεγάλο συγκρότημα τουαλετών στην είσοδό της. Λίγο πριν μπεις στον αρχαιολογικό χώρο υπάρχει ένα συγκρότημα τουαλετών το οποίο όπως και τα άλλα έργα έχουν γίνει με μια γενναιά χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση. Έτσι και οι τουαλέτες αποκαταστάθηκαν πριν από έναν χρόνο και είναι εντελώς καινούριες. Από εκεί και πέρα υπήρχαν 2-3 τουαλέτες πάνω στον Βράχο. Αυτές έχουν κλείσει τους τελευταίους μήνες και θα λειτουργήσουν εκ νέου τον Ιούλιο γιατί γίνεται ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα ανακαίνισης. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι βρώμικες ούτε κλειστές οι τουαλέτες στην Ακρόπολη. Κάποιος κακοπροαίρετος μπορεί να βρει χιλιάδες πράγματα. Ήρθε η Επιθεώρηση Εργασίας και είδε τα πάντα και συνεχάρη τους ανθρώπους της Εφορίας Αρχαιοτήτων για την μέριμνα που έχουν στους χώρους υγιεινής».

Μενδώνη για Λάνθιμο: «Σημασία έχει η σκηνή που γυρίζεται και όχι το πρόσωπο που ζητεί άδεια»

Για τον σάλο που προκλήθηκε κατά την άρνηση του υπ. Πολιτισμού στον Γιώργο Λάνθιμο προκείμενου να χρησιμοποιήσει την Ακρόπολη, η κ. Μενδώνη υπογράμμισε: «Δεν έχει σημασία εάν είναι ο Άνθιμος ή ο Λάνθιμος, σημασία έχει η σκηνή για την οποία ζητείται η άδεια. Σημασία έχει το σενάριο και όχι το ποιός είναι αυτός που το ζητεί. Υπάρχει ο αρχαιολογικός νόμος: ίσως είναι ο παλαιότερος νόμος του ελλ. κράτους και δημιουργήθηκε το 1834. Πάντοτε το ελληνικό κράτος είχε μια ιδιαίτερη μέριμνα για την πολιτιστική κληρονομιά. Ο αρχαιολογικός νόμος είναι ένας αυστηρός νόμος που θέτει πλαίσια και κριτήρια. Αυτό το οποίο είπε το Κεντρικό Αρχαιολογικό  Συμβούλιο που είναι το ανώτατο όργανο της πολιτείας και έχει την ευθύνη να γνωμοδοτεί στον υπουργό για την προστασία και τον τρόπο ανάδειξης της πολ. κληρονομιάς και τα κριτήρια που πρέπει να εφαρμόζονται, θεώρησε ότι η σκηνή που πρότεινε ο Λάνθιμος δεν ήταν συμβατή με τις αξίες και τ6ον συμβολισμό που έχει η Ακρόπολη για ιδιαίτερα ο Παρθενώνας. Θεώρησε ότι δεν έπρεπε να προχωρήσει  η έγκριση. Κανένας υπουργός δεν μπορεί να υποκαθιστά το Κεντρικό Αρχαιολογικό  Συμβούλιο και ό,τι προβλέπεται από το Σύνταγμα και τους νόμους. Εφόσον κρίθηκε ότι δεν ήταν συμβατή η σκηνή ο υπουργός δεν έχει πολλά περιθώρια. Έχει το περιθώριο  να αναπέμψει το θέμα ο ενδιαφερόμενος που προσκομίζει νέα στοιχεία. Η εταιρεία παραγωγής μου απηύθυνε επιστολή που δεν μου προσέθετε τίποτα περισσότερο από αυτά που είχαν απευθύνει στο Κεντρικό Αρχαιολογικό  Συμβούλιο».

Και προσέθεσε: «Το γύρισμα του Άνθιμου Ανανιάδη δεν έφτασε καν σε κεντρικό επίπεδο στο υπ. Πολιτισμού. Ο νομός επιτρέπει να γυριστούν κάποιες σκηνές σε αρχ. χώρους όταν δεν παρεμποδίζεται η λειτουργία του. Στην περίπτωση του Λάνθιμου έκλεινε ο αρχ. χώρος. Στην περίπτωση του Άνθιμου ο χώρος λειτουργούσε κανονικά και κάποιος ηθοποιός, χωρίς να έχει κάτι το ιδιαίτερο στην αμφίεσή του έκανε μία βόλτα στον Βράχο, αυτό ήταν όλο.


Πηγή