Το Canadair CL-215 με κωδικό κλήσης «Silver 1», επιχείρησε χθες ρίψη νερού σε χαμηλό ύψος σε δύσβατη ορεινή περιοχή στην Κάρυστο. Οι δύο πιλότοι κατέβηκαν χαμηλά και απελευθέρωσαν τόνους νερού πάνω από την εστία της πυρκαγιάς.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, νεκροί έπεσαν ο 34χρονος κυβερνήτης του Canadair, Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, και ο 27χρονος  συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης.

Το αεροσκάφος πήρε ύψος, όμως το δεξί πτερύγιο βρήκε σε συστάδα δέντρων με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας. Το αεροσκάφος πήρε απότομη κλίση δεξιά, οι χείριστες έκαναν αγωνιώδη προσπάθεια να το κρατήσουν, ωστόσο συνετρίβη στο έδαφος.

Στο σημείο έσπευσαν ελικόπτερα και έκαναν συνέχεις ρίψεις νερού για να σβήσουν τα φλεγόμενα συντρίμμια του αεροσκάφους.

Ο Καθηγητής Φυσικής της Ατμόσφαιρας και Γ.Γ. της Ακαδημίας Αθηνών, Χρήστος Ζερεφός, ο πρόεδρος ΣΠΑΥ και δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, ο Αντιπτέραρχος Γιώργος Γερούλης και ο δικηγόρος Γιάννης Μαρακάκης, μίλησαν στο «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την συντριβή του Canadair στην Κάρυστο, στην προσπάθειά του να σβήσει τη φωτιά.

«Η πτήσεις των εναέριων μέσων ήταν ακριβείς, με άκρατο επαγγελματισμό και λεβεντιά»

Ο κ. Γερούλης μίλησε για το τραγικό δυστύχημα.

«Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των πιλότων και στην Πολεμική Αεροπορία που έχασε άλλα δύο αξιόλογα στελέχη. Εδώ και 3 μέρες στην Κάρυστο πίσω από το βουνό είχε σε εξέλιξη τρία μέτωπα. Χθες, το μέτωπο το ανατολικότερο ήταν σε ύφεση και προσπαθούσαν τα δύο Καναντέρ να ολοκληρώσουν το έργο τους κάνοντας τελευταίες ρίψεις. Η χθεσινή μέρα ήταν μία μέρα που με έκανε περήφανο γιατί έβλεπα έναν σχηματισμό αεροσκαφών να πετάει με τον ιδανικότερο τρόπο, ούτε στις ταινίες δεν είναι έτσι. Είχε ένα  άκρατο επαγγελματισμό και μία λεβεντιά που μόνο οι Έλληνες ξέρουν να την κάνουν και να είναι ορατή και αντιληπτή από αυτούς που ξέρουν να την καταλάβουν. Ήταν η τελευταία προσπάθεια αυτή που έκαναν, και έκαναν τα πάντα», είπε αρχικά.

«Ειδικά χθες και τα 4 πληρώματα κάνανε πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις με κλειστούς κύκλους, γρήγορες ρίψεις με πολύ μεγάλο αποτέλεσμα. Είχαν άλλη νοοτροπία οι χθεσινές ρίψεις, ήταν όλα μελετημένα. Μου έκανε εντύπωση ότι όλες οι αφέσεις ήταν επιτυχείς. Το ότι η τελευταία πτήση έτυχε να περάσει ξυστά από το κλαδί κι να τον ανάγκασε να μην μπορεί να αναστείλει την κλίση και να χτυπήσει το φτερό είναι κάτι που θα διερευνηθεί. Αυτό που είδα είναι ότι το αεροπλάνο δεν άλλαξε καθόλου πορεία, ούτε στιγμιαία ανάκαμψη ή αναστολή κλίσης. Ενδεχομένως η απόσυρση του κομματιού που έφυγε, να εμπόδισε και το πτερύγιο της κλίσης να κάνει τη δουλειά του. Με συγκίνησε ο τρόπος που προσέγγιζαν και έκαναν την άφεση, ήταν άκρως επαγγελματικός», συμπλήρωσε ο κ. Γερούλης.

«Θα διενεργηθεί ΕΔΕ»

Ο κ. Μαρακάκης τόνισε πως, «πρόκειται για λαμπρούς επιστήμονες και όχι απλά ανθρώπους που δρουν με αυτοθυσία. Έχουμε αυτή την κατάρα κάθε χρόνο, να θρηνούμε ανθρώπους ενστόλους που χάνουν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος. Αναγκαστικά θα διενεργηθεί ΕΔΕ για να υπάρχει ένα φιλτράρισμα των πληροφοριών και για να βρεθεί το εάν υπήρξαν ανθρωπινά λάθη – όχι απαραίτητα από τους χειριστές – και για τα ζητήματα της συντήρησης. Αργότερα να λάβει τις ευθύνες της η Πολιτεία για να κάνει αυτά που πρέπει.

Για την παλαιότητα υπογράμμισε πως, «είναι κοινός τόπος πλέον, το λέμε 10ετίες. Το ανάγλυφο της περιοχής δεν έχει σύγκριση. Αυτό συμβαίνει και με την Πολεμική Αεροπορία. Η εξοικείωση των Ελλήνων πιλότων με το περιβάλλον δεν συγκρίνεται με τους ανθρώπους από το εξωτερικό».

«Σε ό,τι αφορά στη προκαταρκτική, δεν είναι νωρίς. Πρέπει να ξεπεράσουμε την κρίση για να πάμε στην απόδοση ευθυνών. Το πλαίσιο μετά το 2021 πλέον προβλέπει κακουργήματα. Οι εμπρηστές θα διωχθούν με κακουργηματικές διώξεις», συμπλήρωσε ο κ. Μαρακάκης.

«Ο ΣΠΑΥ επιθυμεί να συνεργάζεται με Πυροσβεστική και φορείς για την προστασία του Υμηττού»

Ο πρόεδρος ΣΠΑΥ και δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, μίλησε για τις δράσεις του ΣΠΑΥ και την προστασία της περιοχής.

«Να εκφράσω τα θερμά συλλυπητήρια μου, δεν ξέρω πόσα νιάτα θα χάσει ακόμα ο τόπος μας σε αυτόν τον ακήρυχτο πόλεμο. Αυτές οι θυσίες έγιναν για μας η αρχή για να οργανωθεί ο ΣΠΑΥ σε αυτοδιοικητικό επίπεδο και να προσπαθήσουμε στο μέτρο που μας αναλογεί. Αυτό που κάναμε από τους προϋπολογισμούς μας έχουμε κάνει όλα αυτά που απαιτούνται για να μην έχουμε άλλα μνημεία πεσόντων στον Υμηττό. Έχουμε 14 εθελοντικές ομάδες, φυλάκια, πυροσβεστικά οχήματα, υδροβόλα, κάμερες θερμικής ανίχνευσης», σημείωσε με την σειρά του.

«Έχω πάει κατηγορούμενος από το Δασαρχείο, γιατί τόλμησα και έβαλα ένα φυλάκιο το 2017 για να είναι εκεί οι 1.000 εθελοντές πιστοποιημένοι. Δεν μπορούμε να ανοίξουμε δρόμους έχουμε καθαρίσει 120 χλμ με μεγάλα προβλήματα με το Δασαρχείο, το οποίο είναι δημόσια υπηρεσία που εφαρμόζει διατάξεις. Άρα όσο εφαρμόζει απαρχαιωμένες διατάξεις, όσο δεν έχει προσωπικό να τα φυλάνε. Θέλει μια γενναία αλλαγή το σύστημα, να είμαστε συνεπικουρικά με την Πυροσβεστική και να μας δώσει το κράτος ευθύνες κι εργαλεία να παρέμβουμε. Τα δάση καίγονται από εμπρηστές, από αμέλεια, από τους πυλώνες της ΔΕΗ», συμπλήρωσε ο κ. Κωνσταντάτος.

«Η πρόληψη είναι το Α και το Ω – Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις νέες συνθήκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση»

Ο κ. Ζερεφός αναφέρθηκε στο αεροπορικό δυστύχημα.

«Θέλω να εκφράσω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια και εκ μέρους της Ακαδημίας για το τραγικό αυτό γεγονός, στις οικογένειες των πεσόντων. Η πρόληψη είναι το Α και το Ω, στη χώρα που γεννήθηκε η έννοια της πρόληψης, διότι το αξίωμα του Ιπποκράτη ήταν «καλύτερα να προλαβαίνουμε, παρά να θεραπεύουμε». Ειδικά στις πυρκαγιές αν δεν υπάρχει πρόληψη, δεν υπάρχει καμία ελπίδα να σβήσουν οι πυρκαγιές, εκτός και αν η φύση αποφασίσει διαφορετικά. Είναι ένα ζητούμενο η πρόληψη. Μέχρι τώρα γινόταν ο καθένας για το δικό του συμφέρον. η πυρκαγιά δεν βλέπει σύνορα, ιδιοκτησίες, δήμους η κοινότητες, ανθρώπους και οικοσυστήματα», τόνισε ο κ. Ζερεφός.

Και πρόσθεσε: «Η πρόληψη είναι ένα πολύπλοκο πρόβλημα που επιλύεται όταν υπάρχει μία σωστή, επιστημονικά τεκμηριωμένη στρατηγική και όχι ένας αυτοσχεδιασμός, όπως γίνεται τώρα. Μου πήρε 40 χρόνια επιστημονικής ερευνάς να πείσουμε τις χώρες να υπογράψουν συνθήκες, να πεισθούν ότι υπάρχει ανθρωπογενής παρέμβαση στην κλιματική αλλαγή. Μέχρι πρότινος δεν το δέχονταν. Πολλοί κορόιδευαν και αυτό που έγινε στο Μάτι. Αυτό που έγινε στο Μάτι ήταν και ένα κομμάτι από αυτή την αποσταθεροποίηση του κλίματος. Πολλοί μπερδεύουν την αλλαγή στο κλίμα με την αλλαγή του καιρού».

«Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις νέες συνθήκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση. Να μάθουμε την περιοχή μας, την ανάγκη εκκένωσης, να είμαστε ηθικά και ψυχικά προετοιμασμένοι ότι αν επιλέξουμε να ζήσουμε σε ένα προάστιο που κινδυνεύει από δασικές πυρκαγιές, πρέπει και να καθαρίζουμε μόνοι μας», κατέληξε ο κ. Ζερεφός.


Πηγή