Στην τελική φάση των ερευνών για το εθνικό τραύμα των Τεμπών βρίσκονται οι διαδικασίες, ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο, το οποίο συνεδρίασε υπό την βαριά σκιά των εξελίξεων των τελευταίων ημερών
«Βρισκόμαστε πια στην τελική φάση των ερευνών γι’ αυτό το πολύ μεγάλο εθνικό τραύμα. Είναι, εξάλλου, και ο λόγος που προχθές μίλησα ανοιχτά και κυρίως ειλικρινά για το ζήτημα αυτό. Κατά τα άλλα, η Δικαιοσύνη είναι αυτή η οποία θα κρίνει και θα αποφασίσει, ενώ, όπως έχω πει πολλές φορές, η κυβέρνηση και η κυβερνητική πλειοψηφία παραμένει ανά πάσα στιγμή έτοιμη να διατυπώσει τις θέσεις της στη Βουλή, αλλά προφανώς και στην κοινωνία», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Κι όμως, 23 μήνες μετά δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις για τα τραγικά λάθη, τις αλυσιδωτές παραλείψεις, τον χειρισμό των αρμοδίων αρχών μετά την τραγωδία.
27 από τα 57 θύματα που επέζησαν της σύγκρουσης βρήκαν μαρτυρικό θάνατο από τη φωτιά που ακολούθησε, σύμφωνα με την συμπληρωματική έκθεση του τεχνικού συμβούλου οικογενειών θυμάτων Βασίλη Κοκοτσάκη.
«Οι παραπάνω 27 επιβάτες όχι μόνο επέζησαν της σύγκρουσης, αλλά βίωσαν τις συνέπειες της πυρκαγιάς που ακολούθησε συνεπεία ακαριαίας ανάφλεξης του εκρηκτικού μίγματος διαρρέουσας μεγάλης ποσότητας ατμών χημικών διαλυτών-υδρογονανθράκων», αναφέρει ο κος Κοκοτσάκης.
«Διαψεύδω κατηγορηματικά τον μηχανισμό θανάτου των παιδιών μου μιας και η αιτία δεν είναι αυτή. Το ότι 28 οικογένειες πήραν πιστοποιητικό θανάτου με αιτία την απανθράκωση δεν σημαίνει ότι πριν από αυτήν ήταν ζωντανά. Ντροπή και τίποτα άλλο», είπε ο Νίκος Πλακιάς, πατέρας θυμάτων των Τεμπών.
Η εμπορική αμαξοστοίχια πέρασε από 15 σταθμούς και 40 κάμερες. Αυτό είναι το μόνο βίντεο που περιλαμβάνεται στην δικογραφία, έστω και με κάποια κενά καταγράφεται με ευκρίνεια, 26 λεπτά πριν την σύγκρουση στην περιοχή της Λεπτοκαρυάς. Το πιθανό παράνομο φορτίο εκτιμάται από τους τεχνικούς συμβούλους πως βρισκόταν στα τρία πρώτα βαγόνια ανοιχτού τύπου πίσω από την δεύτερη μηχανή του εμπορικού τρένου.
Αυτή είναι η πρώτη έκθεση της πυροσβεστικής μετά την αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στα Τέμπη στις 1:55 τα ξημερώματα της 1η Μαρτίου 2023, δηλαδή δυόμιση ώρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα. Μία μονοσέλιδη έκθεση που αναφέρει ότι «τα αίτια της φωτιάς οφείλονται στην πρόσκρουση των δύο αμαξοστοιχιών». Στις 17 Μαρτίου φτάνει στα χέρια του ανακριτή, ο οποίος εύλογα με έγγραφό του στις 21 Μαρτίου ζητά νέα αυτοψία και επιπλέον στοιχεία.
«Επειδή η έκθεση αυτοψίας αποτελείται μόλις από μία σελίδα και χωρίς λεπτομερή αναφορά και ανάλυση των ειδικότερων προσδιοριστικών στοιχείων πρόκλησης της πυρκαγιάς (…) παρακαλούμε όπως διενεργηθεί νέα αυτοψία του τόπου – χώρου του δυστυχήματος», αναφέρει ο ανακριτής.
Τέσσερις μήνες αργότερα υποβλήθηκε τελικά από την Πυροσβεστική στον Ανακριτή συμπληρωματική έκθεση αυτοψίας 37 σελίδων.
«Το τελικό πόρισμα της Πυροσβεστικής φέρει ημερομηνία μεταγενέστερη της δήλωσης του Πρωθυπουργού στη συνέντευξη προς τον Σταύρο Θεοδωράκη στις 21 Μαρτίου 2023. Υπήρχε προγενέστερο έγγραφο της Πυροσβεστικής βάσει του οποίου ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε τη βεβαιότητα περί μη ύπαρξης εύφλεκτου υλικού;», ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Κώστας Τσουκαλάς.
«Ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ κ. Κ. Τσουκαλάς επιμένει να παραπληροφορεί εσκεμμένα διαδίδοντας ψευδείς πληροφορίες. Στην πρώτη έκθεση αυτοψίας που συνέταξαν οι ανακριτικοί υπάλληλοι της Πυροσβεστικής, την 1η Μαρτίου 2023, αναφερόταν ξεκάθαρα ότι τα αίτια της φωτιάς οφείλονται στην πρόσκρουση των δύο αμαξοστοιχιών», αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.
Συλλαλητήριο μαθητών και φοιτητών πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά για την τραγωδία των Τεμπών και όλα αυτά εν αναμονή του του πορίσματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του καθηγητή Καρώνη, το οποίο θα δώσει απαντήσεις για τη φωτιά και την έκρηξη που ακολούθησε της μοιραίας σύγκρουσης.
«Τυφλά» όλα τα βίντεο του ΟΣΕ που είχαν καταγράψει την εμπορική αμαξοστοιχία
Ο ανακριτής, μετά από αίτημα των συγγενών των θυμάτων, έστειλε τα βίντεο του ΟΣΕ που απεικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία σε εργαστήριο στο Λονδίνο.
Ωστόσο, σε πολλά από τα βίντεο είχαν γίνει άλλες καταγραφές πάνω στο υλικό, ενώ ένα από τα βίντεο ήταν ‘σπασμένο’, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υπάρξει σαφής εικόνα της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Πηγή