«Έγιναν όλα λάθος» μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αναφέρει το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Δύο χρονιά μετά την τραγωδία, ο οργανισμός κάνει 17 συστάσεις προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και στο υπουργείο Μεταφορών να συνεχίσει να βελτιώσει την εφαρμογή του υφιστάμενου Σχέδιου δράσης για ένα ασφαλή σιδηρόδρομο.
Χατζηκωνσταντίνου για πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: «Στην ουσία έγινε μία δημόσια ομολογία της ευθύνης»
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, Μέλος Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών και η δικηγόρος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών, Μαίρη Χατζηκωνσταντίνου μίλησαν στο «MEGA Σαββατοκύριακο» για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη αλλά και για τα συλλαλητήρια σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
«Αρχικά να πούμε ποιος είναι αυτός ο οργανισμός που εξέδωσε το πόρισμα. Ο εθνικός αυτός φορέας είναι ένας φορέας που προϋπήρχε για να διαχειρίζεται τα αεροπορικά δυστυχήματα, αλλά έναν χρόνο μετά σε σύσκεψη που έγινε – με την πρόεδρο κ. Τσιαπαρίκου που ήταν ήδη οιονεί κατηγορούμενη γιατί κλήθηκε και αυτή για τις κακουργηματικές ευθύνες που της αναλογούν, για να δουν τι θα κάνουν. Τα στοιχεία που συγκέντρωσε δεν ήταν όλα τα στοιχεία της δικογραφίας. Δεν είναι όμως ανεξάρτητος φορέας και μπορεί να έχει και κάποια παρέμβαση. Αμφισβητούμε πολλά στοιχεία του πορίσματος γιατί άφησε πολλά κενά. Μίλησε για 5-7 νεκρούς την στιγμή που δεν υπήρχε τοξικολογική και ιατροδικαστική εξέταση. Από αυτά που φάνηκαν και τις μελέτες που έγιναν όλα συγκλίνουν στο ότι υπήρξε ένα άλλο εύφλεκτο υλικό. Οι χημικές αναλύσεις που ήρθαν στην δικογραφία έδειξαν ότι υπάρχουν υδρογονάνθρακες, ξυλόλιο. Εάν δεν είχαν καταστραφεί τα στοιχεία αλλά και ο τόπος του δυστυχήματος με το μπάζωμα, θα έβρισκαν περισσότερα πράγματα. Στην ουσία έγινε μία δημόσια ομολογία της ευθύνης», ανέφερε η κ. Χατζηκωνσταντίνου.
Καραϊωσηφίδης για ΕΟΔΑΣΑΑΜ: «Η φωτιά που σκότωσε ξεκίνησε 25 λεπτά αργότερα από τα ίδια καύσιμα τα οποία δεν ξέρουμε τι είναι»
Ο κ. Καραϊωσηφίδης τόνισε με την σειρά του αναφορικά με το εάν το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι κοντά στα ευρήματά τα δικά του: «όχι μόνο είναι κοντά, ταυτίζεται. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει ένας οργανισμός σαν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, τι συντάσσεται και τι σκοπό έχει αυτό το πόρισμα. Ξεπήδησε αυτός ο οργανισμός ο οποίος έπρεπε να συσταθεί το 2016 και έγινε το 2019, συγκροτήθηκε ως επιτροπή το 2023, έναν μήνα πριν το δυστύχημα αλλά δεν στελεχώθηκε. Αν είχε στελεχωθεί θα λειτουργούσε όπως λειτουργεί η αντίστοιχη αεροπορική επιτροπή και είχε επέμβει στο δυστύχημα του «Ήλιος» και είχε οργανώσει τα στοιχεία. Υπήρξαν φορείς που αντιμετώπισε ο καθένας με τον δικό του τρόπο και βάσει με τα δικά τους πρωτόκολλα».
«Από την πρώτη στιγμή είχαμε υποστηρίξει ότι δεν είναι τα έλαια πυριτίου που προκάλεσαν την πυρόσφαιρα. Είναι πλέον αποδεδειγμένο αυτό το πράγμα. Η πυρόσφαιρα δεν ήταν αυτή που σκότωσε. Η φωτιά που σκότωσε ξεκίνησε 25 λεπτά αργότερα από τα ίδια καύσιμα τα οποία δεν ξέρουμε τι είναι. Εάν ήταν υπεύθυνα τα έλαιο σιλικόνης θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν τρένα που λειτουργούν στην Ελλάδα τα οποία έχουν πάνω έλαια σιλικόνης που μπορεί να προκαλέσουν αυτού του είδους την πυρόσφαιρα. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν είναι δικαστικός οργανισμός δεν αποδίδει κατηγόριες, απλά κάνει διαπιστώσεις για την ασφάλεια», συνέχισε.
«Η αστυνομία το αντιμετώπισε σαν τροχαίο, η πυροσβεστική με τον δικό της τρόπο κ.ο.κ. Υπήρχε μπάχαλο και εκεί χάθηκαν τα στοιχεια. Δεν υπάρχουν επίσημες φωτογραφίες επειδή δεν υπήρχε η Αρχή, πχ στο “Ήλιος” υπήρχε φάκελος με περίπου 2.000 φωτογραφίες για να ξέρουμε τι υπήρχε εκεί πέρα. Στα Τέμπη δεν υπήρχε επίσημο φωτογραφικό υλικό. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έβαλε ανοιχτά τι συνέβη. Δεν σημαίνει ότι κάτι που θέλουμε να το ακούσουμε έπρεπε να μπει στο πόρισμα. Ό,τι μπορεί να τεκμηριωθεί στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπάρχει εκεί», κατέληξε ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Τι ανέφερε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Σε 178 σελίδες ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων καταλήγει σε συμπεράσματα που για πρώτη φορά ακούγονται από επίσημο φορέα.
Σύμφωνα με τον οργανισμό, η φωτιά και η πυρόσφαιρα που ακολούθησε είναι απίθανο να προκλήθηκαν από τα έλαια σιλικόνης, όπως ανέφερε το αρχικό πόρισμα των πραγματογνωμόνων που είχε ορίσει η δικαιοσύνη.
Μάλιστα ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του Οργανισμού προσδιόρισε και τον όγκο του εύφλεκτου υλικού αλλά και την πιο πιθανή ουσία
Τουλάχιστον 5 έως και 7 άνθρωποι, σύμφωνα με το πόρισμα, δεν κατέληξαν την ώρα της σύγκρουσης αλλά ο θάνατός τους οφείλεται στην φωτιά, που ακολούθησε.
Το βράδυ της τραγωδίας επικράτησε, σύμφωνα με το πόρισμα, ένα επιχειρησιακό χάος. Δεν υπήρχε κανένας συντονισμός, με το κάθε σώμα να ακολουθεί τις εντολές των αξιωματικών του ερήμην των υπολοίπων. Ο χώρος δεν χαρτογραφήθηκε, δεν προφυλάχθηκε, μπαζώθηκε μετά από τρεις ημέρες, χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία.
Στο κείμενο αναφέρεται πως ακόμα και υπουργοί και γενικοί γραμματείς που βρέθηκαν στο σημείο ενεργούσαν ως «παρατηρητές», χωρίς να δίνουν εντολές.
Το πόρισμα αναφέρεται στα εγκληματικά λάθη, χρόνιες παραλείψεις υποβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου. Τη μοιραία νύχτα στην πιο ακατάλληλη θέση βρέθηκε μόνος του ένας άπειρος σταθμάρχης, με μεγάλο όγκο εργασίας, με δεκάδες επικοινωνίες να διαχειριστεί και μπροστά του έναν απαρχαιωμένο πίνακα τοπικού ελέγχου.
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή, σύμφωνα με το πόρισμα με αυτή ο μηχανοδηγός έπρεπε να καταλάβει ότι όφειλε να παραμείνει στην γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη και όχι να αλλάξει γραμμή.
Πηγή